Mitä uuden yrittäjän kannattaa huomioida?

Mitä uuden yrittäjän kannattaa huomioida?

Mitä uuden yrittäjän kannattaa huomioida?

 

Oman yrityksen perustaminen on usein iso ja jännittävä askel elämässä. Yritys harvoin syntyy yhden yön päähän pistoksesta, vaikka näitäkin on nähty tapahtuvan impulsiivisilla ihmisillä.

 

Mutta mitä sitten kannattaisi ottaa huomioon kun perustaa omaa yritystä?

Uusi yrittäjä voi saada harkinnanvaraista starttirahaa. Selvitä starttirahan saanti mahdollisuutesi ja laita hakemus menemään jo ennen kuin teet ensimmäistäkään siirtoa itse yrityksen perustamiseksi. Starttiraha-asioista vastaa TE-toimisto.

Seuraavaksi uudelle yritykselle täytyy keksiä nimi, joka eroaa muista yrityksistä. Kun rekisteröit yritystä, kannattaa miettiä jo etukäteen vaihtoehtoinen nimi ja lisätä se rekisteröintipaperiin, sillä se nopeuttaa käsittelyä jos ensimmäinen nimivaihtoehto ei menekään läpi. Kun olet saanut patentti- ja rekisterihallitukselta hyväksynnän nimelle, kannattaa varata myös domain, siis mikäli haluat saman nimisen domainin, kuin yrityksesi nimi. Itse olen rekisteröinyt useamman kerran nimiä yrityksille ja kun mietin nimeä, katson aina ytj:n palvelusta onko kyseinen nimi varattu ja jos ei ole, seuraavaksi katson onko kyseisellä nimellä domain vapaana. Lopuksi vielä googlaan suunnittelemani nimen ja katson mitä hakutuloksiin tulee.

Tarvitset yrityksellesi myös pankkitilin. Jos sinulla on toiminimi, myös tavallinen käyttötili voi riittää, mutta osakeyhtiölle tarvitset aina virallisen yritystilin, jonka asioita ei hoideta ”tavallisella” pankkitiskillä, vaan yrityspuolelle on pankeilla täysin omat osastot ja henkilöt asioiden hoitamiseen. Tämä ainakin yllätti minut kun perustin ensimmäisen yrityksen, että en voinutkaan hoitaa yrityksen asioita samalla tiskillä, kuin yksityishenkilönä. Toiminimelle periaatteessa ei tarvitsisi edes avata erillistä tiliä, vaan on ok käyttää myös henkilökohtaista tiliäsi, mutta tämä ei ole todellakaan suositeltavaa, sillä on erittäin vaikea eritellä sieltä yrityksen tuloja ja menoja, etkä varmaan halua myöskään ”avata” koko elämääsi kirjanpitäjällesi 🙂

Useimmiten sinun täytyy ottaa myös YEL-vakuutus, mikäli arvioitu vuosittainen työpanoksesi ylittää 7 656,26 euroa. Tämä ei siis tarkoita tuloa, jonka saat palkkaa yrityksestäsi, vaan työpanoksesi arvoa. Tämän saat selville jos lasket kuinka paljon maksaisit palkkaa työntekijälle, samoista työtunneista, jotka itse teet. Koko summa jaettuna vuoden kaikille viikoille on noin 147€ / viikko. Jos tuntipalkka olisi 12€, tarkoittaisi se noin 12,5 tunnin viikoittaista työskentelyä yrityksesi eteen. Tämä tulee usein täyteen myös pienyrittäjillä.  Voit laskea arvioin YEL:in maksuista ja päivärahasta täällä.

Tarvitset mahdollisesti YEL:in lisäksi myös muita vakuutuksia, mitä milloinkin, riippuu yrityksesi toimialasta ja toiminnan laajuudesta. Kysymykseen voivat tulla esimerkiksi vahinkovastuuvakuutus, potilasvahinkovakuutus, omaisuusvakuutus ja oikeusturvavakuutus. Lisäksi kannattaa myös miettiä yrittäjän tapaturmavakuutusta ja yrityksen keskeytysvakuutusta. Yrittäjän on myös mahdollista liittyä yrittäjien työttömyyskassaan. Kannattaa vertailla eri vakuutusyhtiöitä ja pyytää tarjouksia, sillä eri yhtiöllä on erilaisia vakuutuksia ja niissä voi olla myös isoja hintaeroja, mutta ei pidä kiinnittää huomiota pelkästään hintaan, vaan myös vakuutusehtoihin ja korvaussummiin.

Toisekseen tarvitset yrityksellesi kirjanpitäjän (jollet tee kirjanpitoa itse). Hyvä kirjanpitäjä on kaiken a ja o! Kannattaa siis valita kirjanpitäjä huolella. Jos kohdallesi kuitenkin sattuu kirjanpitäjä, joka ei hoida tehtäviään kunnolla, kannattaa vaihtaa kirjanpitäjää ennen kuin ongelmat kasaantuvat liian suuriksi, sillä loppujen lopuksi sinä yrittäjänä olet kuitenkin vastuussa yrityksesi kirjanpidon järjestämisestä ja oikeellisuudesta (kannattaa siis myös opetella itse lukemaan ja seuraamaan kirjanpitoa). Itse opiskelin kirjanpitäjäksi juuri tämän asian vuoksi – että ymmärtäisin yrityksen taloutta ja osaisin tehdä kirjanpidot myös itse. Kirjanpidon teen tilitin– nimisellä ohjelmalla, joka on ilmainen ohjelma ja jota voin lämmöllä suositella pienen yrityksen tarpeisiin.

Yritys tarvitsee usein myös puhelinliittymän. Voit hankkia sellaisen yrityksellesi. Huomio, että operaattorit kertovat yleensä yritysliittymien alvittomat hinnat ja alv.24% lisätään hintaan lopullisessa laskussa. Varmista siis onko hinta alvillinen vai alviton kun otat liittymää. Tällä on merkitystä etenkin, jos et ole alv-rekisterissä (suottelen lämpimästi liittymään alv-rekisteriin vaikka yritystoimintasi olisikin pientä). Huomioithan myös, että jos käytät yrityksen numeroa myös henkilökohtaisiin puheluihin, sinun täytyy huomioda tämä verotuksessa puhelinetuna 20e/kk!

Yrityksellä on hyvä olla myös nettisivut olemassa – kuinka muutoin asiakkaat löytävät tuotteesi tai palvelusi? Myös some eli sosiaalinen media on nykypäivänä tärkeä tekijä. Toisaalta moni yrittäjä saakin asiakkaita yksinomaan somen kautta. Nettisivujen tekemisestä voisin jutella enemmänkin, sillä olen niitä tehnyt useita itsekin, mutta se lienee sitten toisen artikkelin aihe. Muista kuitenkin, että pelkät nettisivut eivät tee yritystä tunnetuksi, vaan nettisivujen tulisi löytyä myös googlesta niillä hakusanoilla, joilla asiakkaat etsivät yleisimmin palveluitasi tai tuotteitasi. Hyvä hakukoneoptimointi kun tuo sivuillesi ilmaista liikennettä.

Nyt alkavat olemaan kasassa uuden yrityksen perustarpeet. Tietysti sinun tarvitsee tehdä myös joitain hankintoja, riippuen taas yrityksesi toimialasta. Mutta jos olet rekisteröitynyt arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, voit tehdä verotuksessa alv-vähennykset ja saat tehtyä hankinnat näin alvin verran ”halvemmalla”, kuin ilman rekisteröitymistä. Huomioi, että voit tehdä alv-vähennykset vain hankinnoista, jotka on tehty sinä aikana, kun yrityksesi kuuluu alv-rekisteriin, eli jos aloitat ilman rekisteröitymistä, et voi hakea alkuhankinnoista myöhemmin vähennystä.

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *