Valitse sivu

Verkkokaupan perustaminen

Verkkokaupan perustaminen

Verkkokaupan perustaminen – Perusasioita

Viime vuosina verkkokaupan osuus kokonaismyynnistä on kasvanut huimaa vauhtia. Tämä johtuu monista syistä, mutta yksi merkittävä tekijä on verkosta ostamisen helppous ja nopeus verrattuna perinteiseen kivijalkakauppaan. Verkkokaupan perustaminen onkin harkitsemisen arvoinen vaihtoehto kaikille kauppiaille.

Verkkokaupan perustamisella on paljon etuja, jotka houkuttelevat yhä useampia kauppiaita. Ensinnäkin, verkkokaupan avulla on mahdollista tavoittaa asiakkaita ympäri Suomen tai jopa ympäri maailmaa. Tämä avaa valtavia markkina-alueita ja potentiaalista asiakaskuntaa, jota perinteinen kivijalkakauppa ei välttämättä tavoita. Lisäksi verkkokaupalla on joustavammat aukioloajat, mikä mahdollistaa asiakkaille ostosten tekemisen juuri heille sopivana ajankohtana, oli se sitten yöllä tai päivällä.

Verkkokauppa tarjoaa myös käyttäjille monia muita etuja. He voivat tehdä ostoksia missä ja milloin tahansa, oli se sitten kotisohvalta, työpaikalta tai vaikkapa tienpäältä. Verkkokaupan avulla heillä on mahdollisuus selata laajaa valikoimaa, vertailla hintoja ja lukea asiakasarvioita ennen ostopäätöksen tekemistä. Tämä helpottaa ostoprosessia ja auttaa varmistamaan asiakkaiden tyytyväisyyden.

Joten, jos harkitset verkkokaupan perustamista, nyt on loistava hetki aloittaa suunnittelu ja tarttua tähän jännittävään mahdollisuuteen! Verkkokaupan avulla voit laajentaa liiketoimintaasi, tavoittaa uusia asiakkaita ja tarjota heille paremman ostokokemuksen. Ei kannata jäädä kilpailijoista jälkeen, vaan sen sijaan hyödyntää verkkokauppaa tehokkaasti. Katsotaanpa sitten joitain perusasioita, joita verkkokauppaa perustaessa kannattaa ottaa huomioon.

 

Verkkokauppa-alustan valitseminen

Verkkokauppa-alustoja on markkinoilla useita. On tärkeää ottaa huomioon kustannukset, helppokäyttöisyys ja se, minkälaisia ominaisuuksia alusta tarjoaa. Monet verkkokauppa-alustat tarjoavat asiakkaille lukuisia maksutapoja, kuten luottokortit, PayPal ja paikalliset maksujärjestelmät. Kannattaa valita alusta, joka sopii liiketoimintasi tarpeisiin parhaiten.

Yksi suosituista alustoista on Woocommerce, joka on itse asiassa WordPressin lisäosa, joka laajentaa WordPressin verkkokaupaksi. Hyvää tässä kaupassa on se, että voit hallita itse kaikkea ja voit muokata kaupastasi juuri sellaisen, kuin haluat (tai osaat). Mahdollisuuksia on todella monia, sillä lisäosia löytyy myös todella monia, joilla kaupan ominaisuuksia voi laajentaa lähes rajattomasti!

Toisaalta omaa hallintaa voidaan pitää myös huonona asiana, koska sinun pitää itse ratkaista ongelmat, tai palkata joku webmasteriksi, jos sinulla ei ole minkäänlaisia teknisiä taitoja, sillä Woocommerce on itse ylläpidettävä, tarkoittaen sitä, että sillä ei ole minkäänlaista asiakaspalvelua tai tukea. Tuki perustuu lähinnä yhteisöön, joka on syntynyt alustan ympärille. Woocommercen kanssa pärjää kuitenkin aika pitkälle myös ilman minkäänlaisia koodaustaitoja tai muita erikoistaitoja. WordPress ja Woocommerce on käännetty suomeksi, mutta monet lisäosat ovat englanniksi, joten jonkinlaista englannin taitamista kuitenkin vaaditaan.

Suomalaisia verkkokauppa-alustan palveluntarjoajia on myös markkinoilla. Näistä esimerkiksi Finqu, Visma, Holvi, Vilkas ja MyCashflow ovat suosittuja vaihtoehtoja. Suomessa käytetään paljon myös ulkomaisia palveluntarjoajia, ja yksi suosituin niistä on varmasti Shopify, jota hyödyntävät hyvin monet suomalaiset verkkokaupat. Shopify on erityisen suosittu sen helppokäyttöisyyden, laajan ominaisuusvalikoiman ja laadukkaan asiakastuen ansiosta. Lisäksi palveluntarjoajat tarjoavat usein erilaisia hinnoittelumalleja ja integraatioita eri sovellusten kesken, joiden avulla verkkokaupan pyörittäminen voi olla entistä tehokkaampaa ja monipuolisempaa. Jos siis haluat nopeasti ja helposti verkkokaupan pystyyn, niin pisteet menevät Shopifylle.

Alustan valinta kuitenkin riippuu tietenkin siitä, että millaiset vaatimukset sinulla on alustalle, millaiset tekniset taitosi ovat ja kuinka paljon olet valmis maksamaan verkkokaupastasi ja sen ylläpidosta. Siksi onkin aina suositeltavaa tutustua eri alustoihin ja siihen, mitä niillä voi tehdä. Tietysti myös kannattaa muistaa, että kaikki eivät tarvitse isoja ja monimutkaisia verkkokauppoja, vaan joskus pieni ja yksinkertainen kauppa onkin paljon tehokkaampi.




 

Tuotteet ja tuotekuvat

Sinulla on jo luultavasti tuotevalikoima päätetty tässä vaiheessa. Tuotekuvat ja tekstit voi teettää ammattilaisella, mikä toki nostaa hieman verkkokaupan perustamisen kuluja, mutta toisaalta ne voivat tuoda parempaa myyntiä pitkässä juoksussa. Jos kuitenkin päädyt tekemään nämä itse, säästät rahaa, mutta muista käyttää kuvaamiseen hyvää kameraa ja miettiä myyntitekstit tarkkaan, jotta saat niistä hyvät.

Jos päädyt ottamaan tuotekuvat itse, niin muista tuotekuvauksia tehdessäsi hyvä valaistus! Kuvia kannattaa myös muokata, jotta niistä saa parhaat puolet irti. Taustan poistaminen mahdollistaa tuotteen paremman esille tulemisen, mutta tämä ei kaikissa tapauksissa joko onnistu, tai se ei ole muuten tarpeellista.

Tuotteet kannattaa kuvata ilman rekvisiittaa ja mahdollisuuksien mukaan joka puolelta. Kannattaa laittaa myös mukaan tuotteiden käyttökuvia ja “fiiliskuvia”, sekä kuvia rekvisiitan kanssa, riippuen siitä mikä tuote on kyseessä. Näin saadaan välitettyä tunnetta asiakkaille.

Tuotteiden kuvat kannattaa pienentää sopivaan kokoon ennen verkkokauppaan lataamista. Isot kuvat nostavat latausaikaa, joten ne kannattaa myös pakata ennen lataamista. Kuvat voi pienentää kuvankäsittelyohjelmalla (esim. paint.net on hyvä ja ilmainen, helppokäyttöinen perusohjelma kuvien käsittelyyn). Jos haluat ammattilaistason kuvankäsittelyohjelmiston raskaampaan käyttöön, niin silloin kannattaa panostaa kunnon ohjelmaan. Suosittuja maksullisia ohjelmia ovat Adobe Photoshop, Pixelmator Pro (Mac-koneille),  PaintShop Pro ja Gimp. Kuvien lisäksi tuotteiden sivuille voi laittaa myös videoita ja filmiklippejä, jotka auttavat asiakasta paremmin ymmärtämään tuotteen käyttömahdollisuudet.

Kun olet pienentänyt kuvasi sopivan kokoiseksi, on hyvä käyttää pakkauspalvelua, kuten Tinyjpg -palvelua, jossa voit helposti ladata kuvan ja sen jälkeen ladata sen takaisin koneellesi pakattuna. Pakkaaminen auttaa optimoimaan tiedostokokoa ja varmistamaan, että kuva latautuu nopeasti ja säästää tilaa tallennustilassa. Tämä kätevä vaihe auttaa pitämään kuvasi kompakteina ja tehokkaina. Pienet kuvat vaikuttavat myös sivuston nopeuteen ja sitä kautta sivuston näkymiseen hakukoneissa.

Tuotteille kannattaa myös kirjoittaa hyvät ja tarkat tuotekuvaukset. Jos ostaja ei löydä tuotteesta haluamaansa tietoa, jää ostos tekemättä, ja asiakas siirtyy toiselle sivustolle tekemään ostosta. Kannattaa kirjoittaa siis pienimmätkin asiat tuotteesta tuotekortille. Tee tekstistä selkeä ja hyvin ymmärrettävä, eli kirjoita sen “kansantajuisesti”. Tekniset ominaisuudet ovat ennemminkin toissijainen asia, panosta tuotteen hyödyllisyyteen asiakkaalle.

Kirjoittaaksesi hyvän myyntitekstin, sinun täytyy tietenkin tuntea myymäsi tuote hyvin ja sen eri käyttökohteet ja -tarkoitukset. Tarkista vielä oikeinkirjoitus, jotta tuotekortti näyttää ammattimaiselta.

 

Markkinointi ja hakukoneoptimointi

Verkkokauppa ei luonnollisestikaan myy, jos sitä ei asiakkaat löydä. On siis aika kääriä hihat ja alkaa hommiin! Hakukoneoptimointia kannattaa tehdä jatkuvasti. Tietenkin siihen tulee kiinnittää huomiota koko prosessin ajan, kun kirjoittaa sisältöä nettisivuille ja lisää tuotteita, että käyttää kaikessa niitä hakusanoja, joilla kaupan ja tuotteet haluaa löytyvän. Ja pienentää tietenkin myös ne tuotekuvat, jotta liian suuret kuvat eivät turhaat hidastaisi verkkokauppaa.

Somea kannattaa ehdottomasti hyödyntää markkinoinnissa. On äärimmäisen tärkeää luoda yritykselle oma yrityssivu Facebookkiin, sillä sosiaalinen media on tämän päivän viestinnän keskipiste. Vaikka aika ei välttämättä riittäisi säännölliseen somessa julkaisemiseen, on silti suositeltavaa olla edes jollain tasolla näkyvillä, julkaistaen jotain silloin tällöin. Jatkuvuus on avainasemassa, sillä some on todellinen ihmisten kohtaamispaikka, jossa he viettävät paljon aikaa.

Lisäksi on hyvä idea harkita muita mahdollisia somekanavia, kuten Instagram, Twitter, YouTube, TikTok ja Pinterest. Jokainen kanava avaa yhvät mahdollisuudet tavoittaa erilaisia kohderyhmiä ja levittää viestiäsi eri tavoin. Varmasti kaikkiin näihin kanaviin ei ole aikaa tai tarvetta panostaa, mutta tunnista ne, jotka sopivat sinun yrityksesi strategiaan ja tavoitteisiin.

Muista kuitenkin, että somekanavien valinta on vain yksi osa kokonaisstrategiaa. On tärkeää ymmärtää, että jokainen kanava houkuttelee erilaisia käyttäjiä ja sinun on tärkeää valita juuri sinulle oikea kohderyhmä. Keskity niihin kanaviin, joissa saat näkyvyyttä niille ihmisille, jotka ovat todella kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi.

Joten, vaikka some voi vaatia aikaa ja vaivaa, se on satsaus, joka voi auttaa yritystäsi saavuttamaan suurempaa menestystä ja kasvua. Ole läsnä, pysy mukana ja hyödynnä sosiaalisen median mahdollisuudet täysimääräisesti!




Lähetä kommentti

Käytämme evästeitä, jotta voimme kehittää sivustoa. Voit määrittää hyväksytkö evästeiden käyttämisen.

Privacy Settings saved!
Yksityisyysasetukset

Kun surffailet sivuillamme, tallennamme evästeitä. Voit hallita evästeitä täältä.


Käytämme Facebook Pixeliä, jotta voimme seurata sivuston käyttäjien yhteyttä Facebookiin.
  • m_pixel_ratio
  • presence
  • sb
  • wd
  • xs
  • fr
  • tr
  • c_user
  • datr

Decline all Services
Accept all Services