Kuinka hinnoitella käsityötuote?

Kuinka hinnoitella käsityötuote?

Kuinka hinnoitella käsityötuote?

Tämän kysymyksen kuulee usein esitettävän, kun uusi yrittäjä astuu käsityömarkkinoille. Käsitöiden tekeminen onkin todennäköisesti ollut aluksi vain mukava harrastus, josta on saanut rahaa muutamia kymppejä, ehkä satasia. Käsitöitä kun voi tehdä kotona juuri silloin kun sinulle parhaiten sopii, on se suosittu tapa myös tienata hieman taskurahaa.

Ala on kuitenkin myös varsin kilpailtu ja monet ”harrastelijat” tekevät ja myyvät töitään ihan polkuhintaan, sellaisilla hinnoilla, joilla yrittäjän ei ole mitään mahdollisuutta kilpailla. Oikeinhan se ei missään nimessä ole, ja tämä vääristää kovin alaa.

Mitä parempi on kättesi jälki ja mitä hienompia ja uniikimpia tuotteita pystyt tuottamaan, sen paremmin saat niitä myytyä ja sen paremmin voit hinnoitella tuotteesi.

 

Hinnoittelun periaatteet:

Tuotteesi hinnan tulisi tietenkin kattaa kaikki yritystoimintaasi liittyvät kulut, sekä palkkasi. Alla esimerkkejä, mitä kuluja käsityöyrittäjällä mahdollisesti on (ei työntekijöitä, ei alv-velvollinen).

Muuttuvat kustannukset:

-Tuotteiden valmistukseen käytetty materiaali
-Tuotteiden valmistukseen käytetty sähkö/vesi
-Verkkokaupan maksutavasta riippuen provisiomaksut myynnistä
-Oma palkkasi

Kiinteät kustannukset:

-Kirjanpito, veroilmoitus
-Toimitila
-Vakuutusmaksut
-YEL
-Verkkokauppa
-Pöytävuokrat / messut / markkinat jne.
-Markkinointi
-Pankkitili yms
-Puhelin, internet

 

Esimerkki:

Yrittäjä ompelee paitoja myyntiin.

-Materiaalikulut 5€
-Ompelemiseen käytetty aika 30min, yrittäjä haluaa itselleen tuntipalkaksi 25€ (alviton hinta), joten kustannus on 12,50€
-Ompeluun käytetty sähkö 0,50€
Tällä kaavalla laskettuna paidan valmistuskulut kokonaisuudessaan olisivat 18€
Tuotteelle on kuitenkin hyvä laskea katetta 30%-40% ainakin. 30% kate tuotteelle tekisi tässä vaiheessa tuotteen hinnaksi 25,72€
(Katteen laskeminen: 100xvalmistuskulut/ (100%-kateprosentti) = tuotteen hinta)

Kuukausittaiset kiinteät kustannukset esimerkissä:
-Kirjanpito ja veroilmoitus (veroilmoitus tehdään kerran vuodessa, joten se kulu jaetaan kuukausitasolle) 70€
-Vakuutusmaksut 60€
-YEL 150€
-Verkkokauppa 50€
-Markkinat 50€
-Markkinoihin käytetty työaika (myyntityö) 4h, 100€
-Verkkokaupan hallinnointiin käytetty työaika 6h, 150€
-Markkinointi 150€
-Pankkitili 5€
-Puhelin ja netti 40€
Tällä kaavalla laskettuna kuukausittaisit juoksevat kulut olisivat 825€

Yrittäjä voi ommella valmiiksi 13 paitaa päivässä, mikä tekee 65 paitaa viikossa ja 260 paitaa kuukaudessa (neljän viikon jaksolla).
Näiden 260 ommellun paidan kulut olisivat 30% katteen kanssa yhteensä 6687,20€. Tähän lisätään kuukausittaiset kulut 825€, niin saadaan kokonaissummaksi 7512,20€. Tämä summa jaettuna 260 paidalla on 28,90€.

Lisäksi täytyy ottaa huomioon pankkikulut per tuote, joka on 0,50€ + 2%, tässä tapauksessa siis lisähintaa tulisi 1,08€ per tuote. Tämä lisättynä hintaan, yhden paidan hinta pitäisi olla vähintään 29,98€, olettaen, että kaikki paidat saadaan myytyä.

Huomioithan myös laskuissasi, että haluat varmaan myös joskus pitää lomaa tai sairaslomaa, joten tähän loppusummaan kannattaa vielä lisätä pelivaraa tai laskea se vielä mukaan vaikka ihan alusta alkaen (lisätä kiinteisiin kustannuksiin tuntimääriä).

Tuotteiden hinnoittelu ei ole mikään helppo tehtävä, sillä myös markkina määrittelee hintaa, joten kannattaa peilata omien tuotteiden hinnoittelua myös kilpailijoiden hinnoitteluun.

Näillä myyntimäärillä myös alv-velvollisuuden alaraja (10.000€) tulee hyvin nopeasti vastaan, joten sen jälkeen kun olet alv-velvollinen, sinun tulee laskea alv mukaan hintoihisi, mutta toisaalta voit tehdä myös alv-vähennykset esimerkiksi tarvikkeista, joten ihan suoraan ei alvia kannata lisätä tämän kaavan mukaan lasketun hinnan päälle, vaan aina tehdä uusi laskelma aina alvittomilla hinnoilla (esimerkin yrittäjä ei ole alv-velvollinen, eikä ole voinut tehdä materiaalikuluista vähennystä. Jos olisi voinut, tässä esimerkissä materiaalikulut olisivat silloin 4,03€, mikä muuttaa laskelmaa taas täysin).

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *